torsdag 4 augusti 2011

Morellfestival

I helgen satte vi barnen i bilen och begav oss till Lofthus och den årliga morellfestivalen!
Vi har pratat om den i flera år men aldrig kommit iväg så nu när vi är fastboende i området tyckte vi det var dax! Solen bröt igenom molnen och dagen blev underbart vacker och varm!
Området var ganska litet men på en mycket fin plats! Vi frossade i moreller, fick för första gången prova på ljusa, helt fantastiska!!
Vi fick även uppleva de Norska mästerskapen i morellkärnespottning! Något annorlunda! Detta går helt enkelt till så att man äter en morell, sparar kärnan i munnen och spottar sedan ut den med full kraft på en "sandbana". En funktionär mäter sedan spottets längd och senare på dagen korades vinnaren som fick iväg sin kärna dryga 14 meter!! Jag deltog ej i denna tävling men var ändå tvungen att i smyg prova hemma, resultatet blev dock inga 14 meter.
Vi gjorde oss en heldag så istället för att vända och fara hem fortsatte vi inåt fjorden till Odda där vi hamnade mitt i en cykeltävling. Tack o lov att jag inte mötte dessa cyklister efter vägen!
Här tar fjorden slut så vi "bytte sida" på fjorden och for hemåt igen!
Jag kom efter denna dagsresa fram till att jag behöver skaffa mig en norsk kartbok så att jag kan få en mer översiktlig bild på vart vi har åkt.
Min man blev lite förtvivlad när vi närmade oss hemma igen och äldsta sonen inte känner igen sig....Jag försvarar då med att det är ju mest berg och vatten så det är väl inte så konstigt och vi får alla ett gott skratt!

Klem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar