tisdag 14 juni 2011

Ack, värmeland du sköna....

Idag var det skolavslutning....
Stora sonen slutade första klass!! Det var en mycket stolt kille som gick på sitt första "riktiga" sommarlov!
Och, inte bara slutade han första klass, det var ju sista dagen i denna skola.
Som sig bör på en skolavslutning sjöng vi både "i denna ljuva sommartid" och "den blomstertid nu kommer".
Varje gång jag hör dessa sånger får jag en klump i halsen, idag var inget undantag. Idag brände även tårarna ordentligt, man står där bland alla föräldrar och ens barn sitter därframme, spända av förväntan....

MEN, så skulle "Ack värmland" sjungas....Plötsligt väller det över mig...svenska sommar, värmland, hemma...flytten! Det går upp för mig att det är antagligen sista gången jag står på en svensk skolavslutning och sjunger dessa fantastiska sånger.
Jag sväljer gång på gång men måste ändå torka en tår.
Som tur är har jag armarna fulla av snart 1-åriga Lilla Bus, jag fokuserar på honom istället och lugnet återfinner sig. 
Avslutningen är avslutad, rektorn önskar alla barn ett härligt sommarlov, föräldrarna skingras och snart kastar sig den stolta och oerhört glada sommarlovsfirande sonen i min famn!
"Mamma mamma, nu är det sommarlov" hojtar han!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar