söndag 27 november 2011

Julbord

Igår var jag och maken på julbord.
Det var första gången jag var på ett norskt julbord och jag var väldigt nyfiken!
På jobbet har det kommit in både det ena och andra som tydligen hör julen till här så lite orolig var jag allt.

Men på det varma bordet fanns pinnakött(får), svinaribba(gris), medisterkaker, medisterkorv, rotmos, rödkål, potatis och sås.

På det kalla bordet fanns fenalår(saltat och torkat får), torkad skinka, gravad lax, kalkon, julskinka, potatissallad och äggröra.

På dessertbordet fanns cheesecake, citronfromage, moltekräm(vispad grädde blandad med hjortronsylt), riskräm(ris à la malta), karamellpudding, fruktcocktail, bär och vaniljsås.

Allt smakade bra utom pinnaköttet som jag inte lärt mig äta än.....
Tyckte dock att utbudet var lite skralt, ett svenskt julbord bjuder på ganska mycket mer.
Saknade sillen, köttbullarna, prinskorven....och en massa tillbehör.

Men fortfarande smakade det riktigt bra, var lika jättemätt efteråt!

Blev sittande i loungen med en drink och trevligt sällskap frampå natten, himla trevligt att bara vara vuxen en stund. Det känns dock idag att man inte är van att vara ute och "svira", riktigt sliten idag.

Imorgon är det åter ny arbetsvecka, har massor att göra nu när det närmar sig jul så det är bara att ösa på!

Klem



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar