torsdag 4 augusti 2011

Sverigebesök

När man flyttar till ett annat land vill man gärna smälta in, ta seden dit man kommer!
Jag försöker lära mig norska språket, fjällvandra och använda hardangerbunad! Jag kör en norsk bil, ett stort, blått shabrak som luktar diesel. Jag bor nära vatten och älskar att köra båt. Jag gillar fisk och köttkaker, komla och brunost. Jag gillar handarbete, sticka och virka kan jag redan.
 Jag borde lära mig spela fela och dansa sån dans där man sparkar hatten av pinnen ;)
MEN.....På en punkt är jag dock stenhård: Jag vägar äta fårskalle!! Jag har helt enkelt bestämt mig för att det är äckligt, jag erkänner villigt att jag har en förutfattad mening om detta!
Nog om detta! Nu till problemet.....

För att få ett fungerande liv i nya landet behöver jag och barnen norska personnummer. Trodde detta skulle vara en lätt match så vi knallade in på kontoret men mötte kalla handen. Barnen hade inga giltiga pass.
Trodde, hoppades och chansade att det skulle lösa sig, skickade en ansökan med alla möjliga papper och intyg men icke..... I lördags kom avslaget som ett brev på posten.
Vad gör man?? JO, man skäller, gråter en skväll, blir förbannad och packar sedan barnen i bilen och kör till Sverige! Ingen visste att vi var på väg utan vid sjusnåret på kvällen ringde vi på hos min mormor och morfar och frågade lite försiktigt om vi kunde få stanna och äta lite (hade köpt med mat på vägen dit). Härligt att få överraska dom så, dom blev så glada för att se oss, älskar verkligen min mormor och morfar!!
Nästa morgon fick polisen besök av oss, 40 minuter senare kliver vi ut, tre passansökningar var klara!! Jag hade dessutom lyckats få med mig de viktiga intyg som behövdes eftersom maken var tvungen att stanna kvar hemma och jobba. Äntligen medvind!!!!
SÅ..... Nu återstår bara att passen verkligen blir skickade till Svenska ambassaden i Oslo och att dom sedan kan skicka vidare till mig. Jag vill inte åka 80 mil för att hämta dom nämligen...
För att inte tala om den nya ansökan som ska in om personnumren och byråkratins handläggningstid på tre veckor, mutter!
Vi har varit här i Sverige i två dagar, har hunnit hälsa på min bästa vän H, bästaste Å,  min moster och min älskade mamma naturligtvis!
Har handlat en del, imorgon görs de sista inköpen och sedan åker vi hem igen!
Nästa vecka är det flera ny utmaningar, spännande spännande!!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar