lördag 15 december 2012

Storm!!

Igår børjade det blåsa.....
Mer, mer och mer!!!!!
 
Snart var det full storm!!
 
Jag kan villigt erkænna att det ær ingen hit att bo næra vattnet nær det blåser.
Vinden får otrolig kraft øver vattnet, dessutom gør bergen sitt till.
 
Senaste dygnet har det ryckts och slitits i huset. Utemøblerna som vi trodde låg sækert på verandan har rullat som bollar. Inatt blåste sovrumsfønstret upp, føljt av dørren som slog upp med full kraft.
Skifferhællorna på taket har slagit hela natten, några på farstutaket har lossnat.
Nær vindkasten træffat huset har hela sængen skakat!
Maken har kollat båten ett antal gånger under natten, vi vågade inte førsøka flytta den.
Det blev alltså inte mycket sømn inatt.
 
I morse upptæckte maken att dørren ut i farstun glipade.
Herregud, har hela huset flyttat sig???
 
Vi har nu i eftermiddag haft folk hær som kollat huset, skruvat fast fønstret och fixat skifferplattorna.
Huset står stadigt, vi hittar inga påverkningar runt skorstenen eller sprickor i muren.
Troligtvis har dørren slagit sig, oturligt nog just inatt....
 
Just nu verkar vinden mojnat liiite, det sliter inte lika hårt i huset iaf!
Vi går en ny natt tillmøtes och jag hoppas på mer sømn.
 
Annars har maken och jag idag avslutat julhandeln, bara maten kvar :)
Jag och barnen har kokat julskinka, gjort knæack och rispuffschoklad!
Skinkan ær dock en norsk variant, inte alls lika god som den svenska jag ær van vid. Turligt nog jobbar jag i en butik med ferskvaruavdelning så slaktaren dær har lovat att salta några åt mig innan jul!!
 
Klem 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar